Eszmélet című fotókiállítás képanyaga

Az “Eszmélet” című fotókiállítás 2019. január 23-tól
március 14-ig volt látogatható

https://www.kult13.hu/event/vanyai-kovacs-sandor-kiallitas-megnyito/

2019. január 23-án 15 órakor nyílt Ványai Kovács Sándor fotóművész “Eszmélet” című fotókiállítása
a Budapest Főváros XIII. Kerületi Polgármesteri Hivatal Városház Galériájában (I. emelet).

A tárlatot Sinkó István festőművész nyitotta meg.

A kiállításmegnyitó szövege

 Az Eszmélet fény-képei

 

„Így iramlanak örök éjben
kivilágított nappalok,
s én állok minden fülke-fényben,
és könyöklök és hallgatok” (J.A.: Eszmélet)

Ványai Kovács Sándor fotókiállításának címe Eszmélet. Utalás a cím József Attila versére, s persze több, más is annál. A világra való eszmélés, a világ képei közt való eligazodás, a bennük rejlő titkok felmutatásának vágy is benne foglaltatik e választott címben.

  • A fotográfus mesterség hatalmas felelősség is. Mint Susan Sontag fogalmazta: „Korunk aggodalmainak java része, hogy a valódi világot a képek világa pótolja.”A képek közt elmerülő emberiség már magát a képet is, mint egy szimulákumot érzékeli, a világ, mely e képek inspirálója irreálisnak képszerűnek mutatkozik.
  • Kovács Sándor épp ebben eszmél, épp e felelősség tudatában fotóz és láttat. A kép fogalmát a gondolkodás, a látvány fogalmát az érzés fogalmaival kapcsolja össze. nem pusztán rögzít – azaz képet termel, de fokozottan keresi a világ dolgainak, összefüggéseinek megláttatását munkáiban. Ugyanakkor nem a majdani nézőre gondol alkotás közben, hanem a látvány mögötti (isteni) képre koncentrál. Arra a lehetőségre, mely a fény és az apparátus segítségével rejtett összefüggésekre is ráirányulhat.
  • Fogalmazhatjuk ezt úgy is, mint Flusser teszi, aki szerint a fényképészet igazi jelentősége: „nem más, mint absztrakt fogalmak szimbólum-komplexuma, szimbolikus faktumokká átkódolt diskurzus.”
  • Ennek a diskurzusnak, képi véleményeknek a kifejezése Ványai Kovács fotóiban a tematizálás a legjobb kifejeződése. Beállított fotói (bábuk, aktok, Esküvői jelenet), vagy a természet rejtett összefüggéseit kereső növényképek, a tájakban megjelenő misztériumok képei egy-egy véleményformáló jelenség arra nézve, hogy mint Steiner írja: „A művészetben ismét meg kell találnunk az isteni-emberit. Ám ezt csak akkor találhatjuk meg, ha megismerésszerűen is, azaz szemléletes módon ismét visszatalálunk az isteni-szellemihez vezető útra.”
    Ványai Kovács ugyanakkor nem antropozófiai illusztrációkat készít fényképezőgépével, sokkal inkább a bensője vezérelte és az optikája segítette összefüggésrendszereket próbálja elénk tárni. A felhők közt fürdőző idős úr, a tarló fölött az égen megjelenő felhőcsoda, a toszkán táj Goethe színtanát is idéző, mert organikus ugyanakkor bukolikus színvilága mind megannyi felismerés, mondhatnám ráeszmélés a világ által nyitott földi-égi ablakokra.
  • Ványai Kovács, mint fotográfus-mester- A Moholy-Nagy László által felsorolt fotográfiai látás nyolc elemét is magáénak mondhatja, azaz az absztrakt látást, a precíz látást, a lassú látást, a fokozott látást, az érzékeny, a szimultán és a másképp-látás erényeit is képviselik művei.
  • Olyan kiállítás megnyitóján vagyunk tehát jelen, s ilyeténképp erre szeretném felhívni szíves figyelmüket, melyen a látás, az érzékelés és az eszmélés hármas egységében alkotó művész övrjének képeit láthatjuk. A sorozatok-csoportok egyes képekre is lebonthatóak, együtt és külön-külön mutatják az az utat melyet Ványai Kovács Sándor fotóin keresztül bejár.
    Kép és gondolat, szellem és szabadság, büszke öntudat és lelki alázat együttes megjelenéseit. fogadják szeretettel kiállítását.

Sinkó István festőművész, művészeti író

Képek a megnyitóról

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error: A tartalom védett!
Share This